donderdag 7 januari 2010

Paradise now

De profeet Mohammed was op reis. Ook een profeet mag toch wel eens op verlof gaan. Die Dalai Lama is volgens mij ook meer op reis dan dat hij Lama staat te wezen.
Op deze reis kwam de profeet dus voor de grenzen van Damascus te staan en sprak :`het paradijs wil ik enkel betreden als ik overleden ben`. Waarop hij zijn kar draaide (of waarmee hij ook op reis was) en de andere kant uit ging.

Daar uw reporter het paradijs op aarde wel wenst te betreden en dan nog liefst zo veel en zo lang mogelijk liet ik mijn taxi aan volle snelheid (laatste 100km niet onder de 150km\h) de oudste stad ter wereld binnen razen. Na een reis van 12 uur en meer dan 500 km werd ik met mijn Syrische taxigenoot aan een donkere bushalte afgezet. De man sprak nog minder Engels dan ik Arabisch maar op 1 of andere manier slaagde ik hem toch duidelijk te maken welk hotel ik nodig had. In hollywood-kidnappingstijl sleurt hij mij in 1 van de ontelbare voorbijrazende taxi`s en laat hem even abrupt weer stoppen. Hij betaalt de taxi en haalt mij er uit. Hij weigert mijn deel van het geld en begint aan alle kraampjes te vragen waar `funduq al raabi` is. Geen mens blijkt dit te weten maar na een half uur vragen en telefoneren komen we in de inkomhal van dit prachtige budgethotel. Via een tolk kom ik te weten dat hij dit enkel voor mij deed en nu een taxi zal zoeken om hem naar Aleppo (300km naar het noorden) te brengen. Hij aanvaardt zelfs geen thee voor zijn tijd en inspanningen. Ik was gewaarschuwd voor de Syrische gastvrijheid maar dit tartte alle verbeelding en dit dan nog wel in een `axe of evil`. Met deze axe kan je nog geen brandhout kappen, laat staan een mondiale brandhaard starten.
Mijn kamergenoot is Esteban, een conflictfotograaf uit Argentinie die wacht op zijn visum voor Iran zodat hij gezellig door Irak, Iran en Afghanistan kan gaan trekken. Hij gidst me bij nachte door de beste plaatsen van Damascus zodat ik achteraf in een droom van 1001 nachten kan vallen.

Mijn oren gingen open met wat Spaans gevloek waarop mijn ogen moeizaam volgden. Esteban ging wellicht een visum krijgen maar slecht een `single entry`. Dit verknalde zijn Afghanistan-avontuur want zijn vlucht was reeds geregeld vanuit Teheran. Wellicht weinig VS-soldaten zullen zo vloeken om het feest in Afghanistan te moeten missen en hun geweren schieten dan nog wel veel sneller dan zijn camera. Hij was er 3 jaar geleden reeds geweest en had graag gezien hoe de situatie er nu was. `Nog steeds alles naar de kloten` was mijn eerste gok en tevens mijn eerste woorden van de dag. Om zijn gedachten te verzetten gingen we eens controleren hoe moeilijk het was om als westerling contact te leggen met gesluierde vrouwen. Hoe debiel dit plan ook klonk, de oudste stad ter wereld mocht ook wel eens nieuwe gewoonten leren en ik was hier ten slotte om meer over de cultuur en gewoonten te leren.
Toegegeven, gemakkelijk is anders maar de volhouder wint en naast enorm veel hilarische momenten, een t-shirt van de Palestijnse nationale voetbalploeg, een zigeuner-muziekinstrument en vele kwade, mannelijke blikken (gelukkig is de fatwa hier wat uit de mode geraakt) hebben we er ook nog wat charmante gesprekken aan over gehouden.
`You`ve got beauthifull eyes`bleek best te werken en geen woord was er van gelogen. Walt Disney kwam zijn inspiratie voor Yasmine van Alladin en Pocahontas zeker in Syrie opdoen. De dag afgesloten in een theehuis waar de enige nog levende, proffesionele storyteller van Syrie zijn relaas kwam doen. Een Libanese vrouw vertelde mij achteraf dat dat hij bij de omschrijving van een vreemde krijger zei dat deze `geen kou kende, in het groen gekleed was en een rare ring door zijn neus had`. Nu weet ik waarom ik (gekleed in korte groene broek en slippers) in het midden van de Syrische winter en van van zijn verhaal plots uitgelachen werd door gans de bar.
Maar niet elke ajnabi eist reeds op dag 1 zijn rol op in het verhaal van deze nu al legendarische figuur. Klaar om mijn avonturen met de U en de wereld te delen bleek ongeveer alle bruikbare onderdelen van internet geblokkeerd te zijn, ook dit is dus het Midden-Oosten.

Uw,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten