dinsdag 29 december 2009

Peter Pan meets Alladin

28/12:
Ochtendstond heeft goud in de mond en daarom om 8u al in een dichtbevolkte minibus.
Inhoud van dit aftands vehicel: 2 Egyptenaren, 2 Canadezen, 1 Chinese, 1 Fransman, 4 Belgen, 2 Amerikanen, 2 Australiers, 1 Marokkaanse en 1 Sloveense, al bij al wat krap dus voor zo`n minibusje. `t is al bij al Afrika en hier dus ook `is er nog een plaats vrij dan kunnen er nog wel 5 bij`.
Stop 1: Katharinaklooster: bij het betreden van gebouw plots heimwee naar de plaats in de minibus. Als sardienen in een ton van gang naar gang geduwd. Mooie kunst (naar men mij verteld, de kunstkenner in mij moet nog geboren worden) maar allemaal vrij religieus geinspireerd.
De meeste bezoekers sloegen bij het binnengaan meer kruisjes dan dat een zatte Rus op wekelijkse basis zijn wijf slaat. Bizar: een Islamitishe wekker om 5u `s morgens is mij in orde, een restaurant dat 10 minuten alle activiteiten stil legt omdat alle personeel eventjes aan de grond gaat snuffelen, geen probleem. Maar een kruisteken...
Een mens zet zich ofwel af tegen zijn achtergrond (Ayaan Hirsi Ali) of verdedigt het met hand en tand (Geert Wilders), geen tussenweg.Misschien word ik wel de volgende Hirsi Ali zonder haar te vestaan en begin mijn eigen kruistocht, nu ik toch op weg ben naar Jeruzalem.
Na het klooster mt Sinai opgeklommen met adembendemend zicht, uitgestrekter dan Dadesvallei (Marokko) en minder grote rotsen (dus beklimbaarder) dan Hampi (India).
In de groep kennis gemaakt met Karima, een mooie, jonge, Marokkaanse vrouw (mijn leeftijd aanzie ik even als jong) die op dit ogenblik aan een Parijse universiteit doctoreert in `economics and development`.
- `Tu veux fumer un club a l`autre coute du Mosque?` (er stat een moskee en een kerk op top van mt Sinai)
-`Bien sur mais pourquoi a l`autre coute?`

Aan de andere kant toegekomen zegt ze me dat de oude mannen in de winkeltjes te geschokt zouden zijn van een rokende vrouw. `Ils sont conservatives et stupides`.
Ook over de Marokkaanse jongeren in Europa had ze een duidelijk beeld. `Les parents ne le donnent pas d`education, en Europe ils sont revenu des sauvages`. Maar op dit moment kraait de top van de moskee wat geluid en de vrijgevochten vrouw ruilt haar `club` voor een hoofddoek en gaat gezellig mee gaan bidden.
Allah is groot maar past toch nog steeds in het frele, tengere lijfje van Karima. Plots respecteer ik hem iets meer, viva Allah, patatten met (halal)saucissen.

ps. excuseer me voor het lamentabele Frans (naast de vele verkeerd geschreven woorden, staan er hier ook geen accenten op het keyboard)

29/11: finding Nemo

Oh snorkelende, wonkelende waterdink...
Knik naar rechts: Azie, knik links: Afrika, knik naar beneden: gekste vissen in de gekste kleuren, geen goa die er aan tippen kan. Vissen die ik enkel kende vanuit kindertijd in`t viske (viswinkel die mijn overbuur was zo`n 20 jaar geleden) uit de aquaria die ik menig uren staan bekwijlen heb. Kleuren waarvan ik niet meer wist dat ze bestonden. Geen wonder, Belgisch water is groener en donkerder dan de meloencocktail die op het strand staat te wachten op mij (en ja U bent nu jaloers).
Voel me de kruising tussen Alladin en Peter Pan. Tinkelbella al een tijdje niet meer gezien maar ze gaf me kennelijk een grote dosis poeder om me te laten verder vliegen over deze planeet, laat dit alsjeblieft nog lang duren.

Je vous embrasse,

PS. bedankt voor de leuke reacties en feedback op eerste post. Meer mag komen.

1 opmerking:

  1. De vleugels van het vliegtuig waren de mijne... (A. Nothomb).

    Ik volg mee op je schoolatlasje... :-),bij gebrek aan een 'goede' kaart van een of andere militair...
    Stikjaloers maar ook fier op je. Onze reis naar Marokko komt opnieuw heel dichtbij.


    Hou het veilig. Dit jaar en het komende.
    Mama

    BeantwoordenVerwijderen